Mogelijke opvang vluchtelingen in De Helster

Algemeen

ELST - Gemeente Overbetuwe heeft dinsdag 29 september het COA geïnformeerd dat zij tijdelijk kunnen voorzien in noodopvang voor vluchtelingen. De gemeente kan sportcentrum De Helster beschikbaar stellen voor de eerste 72 uur opvang. Daarna stromen de vluchtelingen door naar reguliere opvanglocaties.

Het COA laat de gemeente zo snel mogelijk weten of zij gebruik maken van het aanbod, wanneer er dan vluchtelingen komen en hoeveel. Het kan vervolgens zijn dat sportcentrum De Helster dan binnen vierentwintig uur in gebruik wordt genomen. De gemeente vraagt iedereen om begrip voor de noodzaak hulp te bieden nu er een grote vluchtelingenstroom in Nederland komt.

Het Rijk heeft op donderdag 17 september alle gemeenten in Nederland verzocht om extra, kortdurende crisisopvang aan vluchtelingen te bieden. Vanwege het grote aantal vluchtelingen dat momenteel Nederland binnenkomt, moet deze opvang op korte termijn worden gerealiseerd. Gemeente Overbetuwe reageert nu snel op deze vraag door de mogelijkheden voor opvang in sportcentrum De Helster te onderzoeken en aan het COA deze mogelijkheid aan te bieden. Om opvang mogelijk te maken moeten extra voorzieningen worden getroffen en afspraken worden gemaakt onder andere met gebruikers.

Inmiddels zijn gebruikers van het sportcentrum op de hoogte gebracht van het aanbod dat de gemeente gaat doen. Ook omwonenden van De Helster zijn via een brief geïnformeerd. Deze groepen kunnen voor vragen terecht op woensdag 30 september tussen 19.30 en 21.30 uur terecht in sportcentrum De Helster. Voor alle andere inwoners publiceert de gemeente de meest gestelde vragen en antwoorden op haar website www.overbetuwe.nl. Daarnaast is de gemeente op dinsdag 29 september tot 20.00 uur bereikbaar voor vragen via (0481) 362 300.

Digitale krant