Zaterdag 26 september 'Dag van de Dijk'

Algemeen

BETUWE - Op zaterdag 26 september is het voor Waterschap Rivierenland de Dag van de Dijk. Dan schenkt het waterschap extra aandacht aan de dijkverbeteringsprojecten die op dit moment in uitvoering zijn in Gelderland. Wie met eigen ogen wil zien wat er allemaal komt kijken bij het verbeteren van de dijken en meer ruimte voor de rivier creëren in het rivierengebied, is welkom bij de diverse projecten.

Hieronder staan de diverse projecten met hun activiteiten. Meer informatie over de activiteiten is te vinden op de website: www.waterschaprivierenland.nl.

Dijkverbetering Hagestein – Opheusden 'Een kijkje achter de schermen'. Op vaste tijdstippen tussen 11.00 en 16.00 uur kunt u onder begeleiding rondkijken op het bouwterrein en krijgt u meer informatie over wat er komt kijken bij een dijkverbetering.

Dijkverbetering Tiel-Waardenburg 'De dijk is van ons allemaal'. Waterschap Rivierenland wil graag met u in gesprek over de plannen voor de dijkverbetering tussen Tiel en Waardenburg, die de komende jaren uitgewerkt gaan worden. U kunt daarover meepraten en meedenken in de camper, die op 26 september tussen 10.00 en 16.00 uur in Ophemert staat. Dat willen we doen voordat de uitwerking van de plannen begint, zodat we rekening kunnen houden met uw opmerkingen. Wilt u meepraten over de dijkverbetering? Kom langs. De koffie staat klaar. Wilt u digitaal meepraten? Kijk dan op www.dedijkisvanonsallemaal.nl.

Dijkverbetering Diefdijklinie 'Onthulling wachthuisje'. Ter hoogte van gemaal Broekse Sluis in Spijk is in de berm van de dijk een artistiek kunstwerk geplaatst in de vorm van een militaire wachtpost met slagboom. Tussen 11.00 en 12.30 uur wordt bij deze dijkverbetering dit wachthuisje op een ludieke manier onthuld. Het kunstwerk markeert de plek waar de Nieuwe Hollandse Waterlinie de dijk verlaat en afbuigt naar het zuiden, in de richting van het Lingebos. Dit is één van de gereconstrueerde objecten uit de tijd van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Bij de onthulling hebben gedeputeerde van provincie Gelderland, Josan Meijers, heemraad Goos den Hartog van Waterschap Rivierenland en wethouder Griedo Bel van gemeente Lingewaal een rol.

Digitale krant